ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ: Η απόλυτη επιβεβαίωση μας για το Θαλάσσιο Χωροταξικό

 

Έστω και με τεράστια καθυστέρηση η χώρα μας προχώρησε στη συγκρότηση της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), με την οποία εξειδικεύεται και αποτυπώνεται σε χάρτη ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) της Ελλάδας.

Πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία, για την καθυστέρηση της οποίας είχε ασκήσει σθεναρή κριτική το Πράσινο Κίνημα, Έστω κι έτσι, πλέον για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου. Ο ΘΧΣ συνιστά ένα ολιστικό χωροταξικό πλαίσιο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ανάπτυξη γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας, αποτυπώνοντας με ευκρίνεια τις ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιούνται σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με σεβασμό στην αδήριτη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος.

Το Πράσινο Κίνημα ήταν το μοναδικό κόμμα που έβαλε το ζήτημα στην προεκλογική περίοδο των Εθνικών Εκλογών. Βεβαίως, όπως συμβαίνει συνεχώς τα κεντρικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, δεν μας έδωσαν τη δυνατότητα, να αναλύσουμε το πρόβλημα και να παρουσιάσουμε την ολοκληρωμένη πρόταση που έχουμε. Εξάλλου, για το συγκεκριμένο θέμα, έχουμε εκδώσει αρκετά Δελτία Τύπου τα προηγούμενα χρόνια, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου.

Η χώρα μας, από το 2014, έπρεπε να είχε εκπονήσει τα σχέδια αυτά έως τον Μάρτιο του 2021, αλλά έπρεπε να φτάσουμε στο σήμερα για να ολοκληρώσει τη διαδικασία.

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Πρόκειται για το σχεδιασμό του χρόνου και του τόπου άσκησης ανθρωπίνων δραστηριοτήτων στη θάλασσα, προκειμένου να διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα και η βιωσιμότητά τους στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Κατά τη διαδικασία αυτή, όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη συνεργάζονται με διαφάνεια με στόχο το σχεδιασμό των θαλάσσιων δραστηριοτήτων. Τον Ιούλιο του 2014, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο ενέκριναν νομοθεσία σχετικά με τη δημιουργία ενός κοινού πλαισίου για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό στην Ευρώπη.

Ο ανταγωνισμός που επικρατεί στο θαλάσσιο χώρο, όσον αφορά τις εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τις υδατοκαλλιέργειες και άλλους τομείς οικονομικής ανάπτυξης, δείχνει ότι απαιτείται μια αποτελεσματική διαχείριση ώστε να αποφευχθούν πιθανές συγκρούσεις και να δημιουργηθούν συνέργειες μεταξύ των διάφορων δραστηριοτήτων. Με το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό επιτυγχάνεται:

  • Περιορισμός των συγκρούσεων μεταξύ τομέων και δημιουργία συνεργειών μεταξύ διάφορων δραστηριοτήτων.
  • Ενθάρρυνση των επενδύσεων με τη διασφάλιση προβλεψιμότητας, διαφάνειας και σαφέστερων κανόνων. Έτσι θα δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη των δικτύων γαλάζιας οικονομίας, θα καθοριστούν Προστατευόμενες Θαλάσσιες Περιοχές και θα διευκολυνθούν οι επενδύσεις.
  • Ενίσχυση του συντονισμού μεταξύ εθνικών διοικήσεων, μέσω της εφαρμογής ενιαίου μηχανισμού για την ισόρροπη ανάπτυξη διάφορων θαλάσσιων δραστηριοτήτων. Με τον τρόπο αυτόν, θα απλουστευθούν οι διαδικασίες και θα μειωθεί το κόστος.
  • Αύξηση της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ χωρών της ΕΕ, όσον αφορά τα καλώδια, τους αγωγούς, τις θαλάσσιες οδούς, τις αιολικές εγκαταστάσεις, κ.λπ.
  • Προστασία του περιβάλλοντος μέσω της έγκαιρης εκτίμησης του αντίκτυπου και των δυνατοτήτων πολλαπλής χρήσης του χώρου.

Η διαδικασία σχεδιασμού αφορά το σύνολο της κοινωνίας και όχι κάποιους ειδικούς καρεκλοκένταυρους που από τα γραφεία τους στην Αθήνα θα αποφασίζουν για την κοινωνία της Νισύρου ή της Καλύμνου ή των Διαποντίων νήσων.

 

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ

Το Πράσινο Κίνημα, ως ένα κόμμα με ευρωπαϊκό προσανατολισμό επαναλαμβάνει τις πάγιες θέσεις του που είναι οι εξής:

– Πρώτα να δημιουργηθεί ο Εθνικός Θαλάσσιος Χωρικός Σχεδιασμός και μετά να αδειοδοτηθούν οι επιμέρους δραστηριότητες.

– Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να έχουν λόγο με τα θεσμικά τους εκλεγμένα όργανα σε όλες αυτές τις παρεμβάσεις.

– Η όποια παραγωγική δραστηριότητα πρέπει να εντάσσεται στη φιλοσοφία της κυκλικής οικονομίας, της ανακύκλωσης, επανάκτησης και επαναχρησιμοποίησης.

– Οι φορείς διαχείρισης που θα δημιουργηθούν πρέπει να είναι υπό κρατικό έλεγχο συμμετέχοντας υποχρεωτικά και εκπρόσωποι της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης.

 

Για το συγκεκριμένο θέμα ο συμπρόεδρος του Πράσινου Κινήματος Κώστας Καλογράνης δήλωσε τα εξής: “Το Πράσινο Κίνημα, επιβεβαιώθηκε ακόμα μία φορά, σε όσα είχαμε τονίσει με τα επανειλημμένα Δελτία Τύπου μας και τις δημόσιες παρεμβάσεις μας. Το Θαλάσσιο Χωροταξικό, είναι επιβεβλημένο εργαλείο σε όλα τα σοβαρά κράτη, για να εκπονηθούν με σοβαρότητα και τεκμηριωμένα οι θαλάσσιες πολιτικές. Η Ελλάδα, έχασε πολύτιμο χρόνο, καθώς αν είχε θεσπίσει έγκαιρα το θαλάσσιο χωροταξικό, θα είχε ένα σημαντικό επιχείρημα υπέρ της (κατοχυρωμένο μάλιστα από την Ε.Ε.) στην φαρέτρα για τα εθνικά μας θέματα εδώ και χρόνια και αυτό ακριβώς υποστήριζε το Πράσινο Κίνημα. Πλέον πρέπει να γίνουν και τα επόμενα βήματα τα οποία αναλυτικά έχει περιγράψει το Πράσινο Κίνημα.»