ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ: Ηχηρό μήνυμα στην Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή
Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή στις 15 Μαρτίου, είναι μία ημέρα που καθιερώθηκε το 1983 με απόφαση του ΟΗΕ θέτοντας τις βάσεις του καταναλωτικού κινήματος. Το 1962 ο Κένεντι είπε: «Ο καταναλωτής είναι η μόνη σημαίνουσα οικονομική μονάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται.» Δεκαετίες μετά, οι δηλώσεις αυτές παραμένουν επίκαιρες.
Η παγκοσμιοποιημένη αγορά, η ανάπτυξη της τεχνολογίας και η χρήση του διαδικτύου διευρύνουν τις επιλογές του καταναλωτή. Ωστόσο, κάθε δυνατότητα περιορίζεται από την οικονομική πίεση των τελευταίων χρόνων καθώς, το κόστος των τροφίμων και των βασικών ειδών έχει φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη, εγκλωβίζοντας τους καταναλωτές σε έναν αδιάκοπο αγώνα κάλυψης βασικών αναγκών.
Δυστυχώς, η χώρα μας συνεχίζει να σαρώνεται από τεράστια ακρίβεια και οι πολιτικές της κυβέρνησης δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα, ειδικά για τους πιο αδύναμους οικονομικά. Χαρακτηριστικό είναι το θέμα των λογαριασμών του ρεύματος, αλλά και οι τιμές στα βασικά αγαθά. Το Πράσινο Κίνημα, έχει παρουσιάσει αναλυτικά, ένα πλέγμα προτάσεων, για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Αξίζει να υπογραμμίσουμε ότι για τους ευάλωτους καταναλωτές η νομοθεσία της ΕΕ παρέχει ειδική προστασία λόγω πνευματικής ή σωματικής αναπηρίας. Η νομοθεσία της ΕΕ απαγορεύει στους πωλητές να επωφελούνται από τέτοιες καταστάσεις προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές να αγοράσουν κάτι που δεν θα αγόραζαν υπό κανονικές συνθήκες.
Ορισμένες πρακτικές που χρησιμοποιούνται συχνά με στόχο την εκμετάλλευση των ευάλωτων καταναλωτών έχουν πλέον απαγορευτεί εντελώς. Βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ απαγορεύονται οι τεχνικές πωλήσεων που υπονομεύουν την ελευθερία επιλογής του μέσου καταναλωτή χρησιμοποιώντας πρακτικές παρενόχλησης, εκβιασμού, σωματικής βίας ή εκμεταλλευόμενες ατυχείς περιστάσεις.
Για παράδειγμα, στην Ευρώπη απαγορεύεται στους πωλητές να προσπαθούν να πείσουν τους καταναλωτές ότι δεν μπορούν να φύγουν από κάπου χωρίς να αγοράσουν κάτι.
Ομοίως, απαγορεύεται να μπουν στο σπίτι κάποιου καταναλωτή όταν προηγουμένως τους έχει ζητηθεί να φύγουν ή να μην επιστρέψουν. Άλλη απαγορευμένη πρακτική είναι η δημιουργία ψευδούς εντύπωσης ότι κάποιος καταναλωτής έχει κερδίσει κάποιο δώρο, ενώ δεν υπάρχει τέτοιο δώρο, ή ότι ο καταναλωτής πρέπει να προκαταβάλει χρήματα ή να αγοράσει κάτι προτού διεκδικήσετε το δώρο. Ομοίως, απαγορεύεται να συμπεριλαμβάνεται ανεξόφλητο τιμολόγιο σε υλικό προώθησης που δημιουργεί την εντύπωση ότι ο καταναλωτής έχει ήδη παραγγείλει κάποιο προϊόν.
Επιπλέον, η νομοθεσία της ΕΕ αναγνωρίζει τους ευάλωτους καταναλωτές ως ειδική κατηγορία στο πλαίσιο της ενεργειακής πενίας, καθώς αναφέρεται σε ανθρώπους που δεν είναι σε θέση να πληρώσουν τους λογαριασμούς ενέργειας, ιδίως για θέρμανση και δροσιά.
Στις 15 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, απαντάμε δυναμικά στην ακρίβεια και την αισχροκέρδεια. Το Πράσινο Κίνημα. συμμετέχει στις κινητοποιήσεις των Ενώσεων Καταναλωτών με το εξής σύνθημα.
Στέλνουμε ένα ηχηρό μήνυμα – «15 Μάρτη δεν ψωνίζουμε!»
Αίτημά μας, οι άμεσες και ουσιαστικές λύσεις στο πρόβλημα της ακρίβειας που μαστίζει τους καταναλωτές:
Μείωση των τιμών των τροφίμων και των βασικών ειδών του νοικοκυριού.
Αύξηση των ελέγχων και των κυρώσεων σε περιστατικά αισχροκέρδειας.
Ουσιαστική στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών.
Διαφάνεια στην ενημέρωση των καταναλωτών.
Δημοσιοποίηση των εταιρειών και των προϊόντων που κερδοσκοπούν.
Ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης με την αύξηση του μισθού και των συντάξεων.
Στο μήνυμά της η Συμπρόεδρος του Πράσινου Κινήματος Έλενα Χορέβα, ανέφερε σχετικά: «Η φετινή παγκόσμια ημέρα του καταναλωτή βρίσκει τη χώρα μας να σαρώνεται από ένα πρωτοφανές κύμα ακρίβειας και τους πολίτες να υποφέρουν βλέποντας τους μισθούς τους να εξανεμίζονται. Οι πολιτικές της Κυβέρνησης της ΝΔ αδυνατούν να αντιμετωπίσουν ουσιαστικά το πρόβλημα, τη διαρκή πτώση του βιοτικού επιπέδου και στην ουσία ανακυκλώνουν το πρόβλημα προσπαθώντας να απαντήσουν με πολιτικές τύπου “pass”, τα διαρθρωτικά προβλήματα της Ελληνικής Οικονομίας.
Το Πράσινο Κίνημα έχει προτείνει την ενίσχυση των ουσιαστικών δικαιωμάτων των καταναλωτών και την προαγωγή πολιτικών διαφάνειας ως προς τις χρεώσεις σε ειδικότερους τομείς, μεταξύ άλλων και με την αποκατάσταση των ρηγμάτων που έχουν προκαλέσει κυβερνητικές νομοθετικές πρωτοβουλίες των τελευταίων ετών.”