Πράσινο Κίνημα: Η προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι θεμελιώδες δικαίωμα

Το Πράσινο Κίνημα με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων τονίζει ότι αποτελεί μια ημέρα υπενθύμισης της σημασίας των προσωπικών πληροφοριών ιδιαίτερα στην ψηφιακή εποχή. Καθημερινά, πολλοί από εμάς μοιραζόμαστε προσωπικά δεδομένα χωρίς να σκεφτόμαστε με εφαρμογές, ιστοσελίδες, social media και υπηρεσίες. Όμως, αυτά τα δεδομένα περιέχουν πληροφορίες για την προσωπική μας ζωή, τις προτιμήσεις μας, τις τοποθεσίες μας, τις συνήθειές μας και πολλά ακόμη. Εάν αυτά δεν προστατευθούν κατάλληλα, είμαστε εκτεθειμένοι σε κίνδυνο.

Το 2006 η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης ανακήρυξε την 28η Ιανουαρίου ως ημέρα προστασίας προσωπικών δεδομένων, η οποία πλέον γιορτάζεται παγκοσμίως. Στην εποχή όπου η τεχνολογία εξελίσσεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς, η προστασία των προσωπικών δεδομένων γίνεται ολοένα και πιο κρίσιμη.

Η Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων είναι μια ευκαιρία να ενημερωθούμε και να επανεκτιμήσουμε τις συνήθειές μας στην ψηφιακή επικοινωνία. Η συνειδητοποίηση της αξίας των προσωπικών μας δεδομένων μπορεί να μας βοηθήσει να λαμβάνουμε πιο υπεύθυνες αποφάσεις και να απαιτούμε περισσότερη διαφάνεια από τις εταιρείες που χειρίζονται τις πληροφορίες μας.

Προσωπικά δεδομένα θεωρούνται τα στοιχεία αναγνώρισης ενός ατόμου όπως για παράδειγμα το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, ο τηλεφωνικός αριθμός και πολλά ακόμα. Η παραβίαση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αφορά την τυχαία, παράνομη ή µη εξουσιοδοτημένη διάδοση ή/ και αποθήκευση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Μία ενοχλητική διαφημιστική πρακτική, που ταλαιπωρεί χιλιάδες καταναλωτές, είναι η μη ζητηθείσες κλήσεις που γίνονται για τη διαφημιστική προώθηση προϊόντων. Οι κλήσεις αυτές μπορεί να είναι συνεχόμενες, να έχουν μεγάλη διάρκεια, να είναι φορτικές και, τελικά, να απασχολούν χωρίς λόγο τον καταναλωτή που δεν θέλει και δεν ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το προωθούμενο προϊόν.

Τι προβλέπει ο νόμος και ποιος είναι ο τρόπος αντίδρασης των καταναλωτών;

Το νομικό πλαίσιο ορίζει ότι:

– Η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο, αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς.

– Δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με ανθρώπινη παρέμβαση (κλήσεων) για τους ανωτέρω σκοπούς, εφόσον ο συνδρομητής έχει δηλώσει προς τον φορέα παροχής της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας, ότι δεν επιθυμεί γενικώς να δέχεται τέτοιες κλήσεις. Ο φορέας υποχρεούται να καταχωρίζει δωρεάν τις δηλώσεις αυτές σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών, ο οποίος είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου».

Από το 2011, οι τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση, για τους ανωτέρω σκοπούς, επιτρέπονται, εκτός αν ο καλούμενος έχει δηλώσει ότι δεν τις επιθυμεί. Οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνουν τις αντιρρήσεις τους, όσον αφορά την επεξεργασία των δεδομένων τους, είτε ειδικά, απευθείας στον διαφημιζόμενο, ασκώντας το δικαίωμα αντίρρησης ως προς την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων είτε γενικά, μέσω της εγγραφής τους στον ειδικό κατάλογο συνδρομητών του παρόχου.

– Ο νόμος προβλέπει τη δημιουργία σε κάθε πάροχο υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών Μητρώου, στο οποίο κάθε ενδιαφερόμενος δηλώνει ότι δεν

επιθυμεί να λαμβάνει τηλεφωνικές κλήσεις για απευθείας εμπορική προώθηση.

Ο κάθε πάροχος, δηλαδή, φέρει την υποχρέωση να τηρεί Δημόσιο Μητρώο που επιτελεί έναν δημόσιο σκοπό και στο οποίο έχει πρόσβαση όποιος ενδιαφέρεται να το χρησιμοποιήσει για απευθείας εμπορική προώθηση. Οι διαφημιζόμενοι οφείλουν να λαμβάνουν από όλους τους παρόχους επικαιροποιημένα αντίγραφα των Μητρώων του άρθρου 11 ν. 3471/2006 και να εξασφαλίζουν ότι έχουν διαθέσιμες τις δηλώσεις των συνδρομητών που έχουν πραγματοποιηθεί έως τριάντα ημέρες πριν από την πραγματοποίηση της τηλεφωνικής κλήσης.

Η Συμπρόεδρος του Πράσινου Κινήματος Έλενα Χορέβα δήλωσε σχετικά: “Η προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι θεμελιώδες δικαίωμα, το οποίο εξασφαλίζει την ιδιωτικότητά μας και μας δίνει τον έλεγχο πάνω στις πληροφορίες μας. Η ψηφιακή ασφάλεια δεν αφορά μόνο τους τεχνικούς και τις εταιρείες, αλλά και κάθε χρήστη του διαδικτύου. Κάθε φορά που συνδεόμαστε σε μια πλατφόρμα, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για τις ρυθμίσεις απορρήτου, να ελέγχουμε ποιες πληροφορίες μοιραζόμαστε, τι αποδεχόμαστε στο διαδίκτυο και ποιοι έχουν πρόσβαση σε όλα αυτά.”