Προτεραιότητα η υγεία των πολιτών και όχι η επικοινωνία της εκάστοτε κυβέρνησης

Το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ παρακολουθεί με αληθινή αγωνία τις αλλεπάλληλες κυβερνητικές παλινωδίες και στο ζήτημα των ΜΕΘ. Δυστυχώς, και η μελέτη των κ.κ. Τσιόδρα – Λύτρα που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα περιγράφει αυτό που όλοι γνωρίζαμε, – εκτός, δυστυχώς του Πρωθυπουργού (;) – πως δεν θα μπορούσε να είναι αντίστοιχη η φροντίδα στους διασωληνωμένους ασθενείς εκτός ΜΕΘ με αυτούς που βρίσκονται στις ΜΕΘ. Αποτέλεσμα της μη θωράκισης του Συστήματος Υγείας είναι η χώρα μας να θρηνεί πολύ περισσότερους νεκρούς από την πανδημία με τις πολιτικές ευθύνες να είναι προφανείς.

Το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ για ακόμη μία φορά είχε έγκαιρα τοποθετηθεί στο τόσο κρίσιμο αυτό ζήτημα όταν είχε τεθεί το θέμα της επίταξης των ΜΕΘ των ιδιωτικών κλινικών και είχε ταχθεί υπέρ των απαραίτητων προσλήψεων για να αντιμετωπιστεί και η πανδημία αλλά και για να έχει η χώρα μας ποιοτική και δωρεάν δημόσια υγεία.

Οι άνθρωποι της Υγείας που γνωρίζουν καλύτερα από όλους την εικόνα στο ΕΣΥ έχουν ανακοινώσει ότι είναι απαραίτητο να ενισχυθεί το Σύστημα Υγείας με μόνιμο προσωπικό. Χαρακτηριστικά, αναφέρεται ότι έφυγαν από το ΕΣΥ 480 γιατροί την πιο περασμένη χρονιά, οι οποίοι άφησαν τεράστια κενά. Συμπληρώστε και αυτούς που έχουν τεθεί σε αναστολή επειδή είναι ανεμβολίαστοι.

Όσον αφορά στους ισχυρισμούς της κυβέρνησης ότι έκανε το προηγούμενο διάστημα 4.000 προσλήψεις η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση δεν προσέλαβε γιατρούς. Το εθνικό σύστημα υγείας αποτελείται από βοηθητικό προσωπικό, από νοσηλευτικό προσωπικό και από ιατρικό προσωπικό. Ακόμα πάντως και αυτούς τους αριθμούς που δίνει η κυβέρνηση οι παροικούντες … του ΕΣΥ τους διαψεύδουν.

Η θέση του ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ είναι ξεκάθαρη: «Το εθνικό σύστημα υγείας για να είναι ποιοτικό και δωρεάν χρειάζεται οργανωτική δομή, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη.»

Στο πρόγραμμα του το κόμμα κάνει λόγο για ένα Δημόσιο, Δωρεάν και Υψηλής ποιότητας Σύστημα Υγείας, κάνοντας τις απαραίτητες προσλήψεις, προσφέροντας αξιοπρεπείς όρους εργασίας και επιστημονικής εξέλιξης στο υγειονομικό προσωπικό και δίνοντας έμφαση στις νέες τεχνολογίες.

Για το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ η Υγεία εντάσσεται στα Κοινά Αγαθά και πρέπει να έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες.

Το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ προτείνει ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο για την Υγεία στην Ελλάδα.

Ειδικότερα μετά τα τελευταία δεδομένα οι δημόσιες δαπάνες υγείας πρέπει να πάνε στο 7% του ΑΕΠ από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Συγκεκριμένα:

– 5 δισ. για αμοιβές προσωπικού (από 2 δισ. που είναι σήμερα)

– 3,5 δισ. για φάρμακα χωρίς καμία συμμετοχή ασθενούς.

– 3,5 δισ. για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη

– 2,5 δισ. για παροχές του ΕΟΠΥΥ για να καλυφθούν και άλλες ανάγκες που σήμερα δεν καλύπτονται

 

Σήμερα λοιπόν (κι όχι αύριο) πρέπει να αποφασίσουμε τα εξής:

– Μαζική πρόσληψη επικουρικού προσωπικού με διετείς συμβάσεις

– Ανανέωση με συμβάσεις αορίστου χρόνου όλων των συμβάσεων που έληξαν από επικουρικό προσωπικό, από τα προγράμματα ΟΑΕΔ (αυτό των 4000 και αυτό των 5500 νέων επιστημόνων).

– Πρόσληψη επικουρικών γιατρών, όσων και όπου χρειαστούν με ταυτόχρονη ανανέωση της θητείας όλων όσων έχει λήξει ή λήγει η σύμβαση τους.

– Επαναλειτουργία όλων των νοσοκομείων που έκλεισαν η παροπλίστηκαν.

Ο Συμπρόεδρος του ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ Κώστας Καλογράνης δήλωσε σχετικά: «Το Πράσινο Κίνημα στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα προς την κυβέρνηση να μην έχει προτεραιότητα την επικοινωνιακή πολιτική για να καλύψει τα τεράστια λάθη της και να προχωρήσει, έστω και με τεράστια καθυστέρηση, στη θωράκιση του Συστήματος Υγείας, με την απόδοση των απαραίτητων κονδυλίων και τις απαραίτητες προσλήψεις. Όσοι έχουν έναν άνθρωπο που να εργάζεται αυτήν την περίοδο στα Νοσοκομεία γνωρίζει από πρώτο χέρι τις απάνθρωπες συνθήκες πάνω στις οποίες προσπαθούν να σώζουν ζωές. Η κυβέρνηση ας σταματήσει επιτέλους τα ημίμετρα και ας σταματήσει να μένει πίσω από τις εξελίξεις. Ακόμη περιμένουμε αυτοί που προεκλογικά έλεγαν για ιδιωτικοποίηση της Υγείας να κάνουν δημόσια την αυτοκριτική τους. Τέλος, δεν παραβλέπουμε πως ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είναι έκθετος στα μάτια των πολιτών για την δήλωσή του για τις ΜΕΘ από το βήμα της Βουλής και σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης θα ήταν λόγος παραίτησης, χωρίς δεύτερη κουβέντα.»

 

Προτάσεις για την πανδημία

Για άλλη μια φορά η κοινωνία βρίσκεται ενώπιον των τραγελαφικών κυβερνητικών παλινωδιών στο υγειονομικό πρόβλημα της Covid-19 και των μεταλλάξεων της. Και καλείται για άλλη μια φορά «σιωπηλά» να αποδεχτεί τις δυσβάστακτες συνέπειες που προκύπτουν.

Από τις καθησυχαστικές αφηγήσεις της Κυβέρνησης ότι «πάμε καλά», στους τρομοκρατικούς εκφοβισμούς με τα πρόστιμα και με τους πολίτες να βιώνουν, αυτή την, ανυπόφορη αταξία και προχειρότητα της Κυβέρνησης, με όρους ανασφάλειας, ανισότητας και έλλειψης προοπτικής.

Κι ενώ (και) το νέο κύμα της μετάλλαξης Omicron καθιστά επίκαιρη, όσο ποτέ, την ανάγκη, για ενίσχυση του ΕΣΥ, για στρατηγική ελέγχου της διασποράς και για ένα θεραπευτικό πρωτόκολλο με ολιστική προσέγγιση, η Κυβέρνηση ενεργεί σπασμωδικά και πρόχειρα, πάντα με δημοσκοπική αντιμετώπιση της κατάστασης και πελατειακή τακτική. Αφήνοντας όμως την πολιτική να εξελίσσεται πέρα από αυτή, δυστυχώς για τη χώρα μας. Και με το επιχειρησιακό της σχέδιο, στη διαχείριση της νοσηρότητας, να εξαντλείται σε μέτρα καταστολής της κοινωνίας.

Πάνω από 20.000 συνάνθρωποί μας έχουν χάσει τη ζωή τους, με τα ποσοστά θνησιμότητας να είναι πάνω από τα διπλάσια στην Ε.Ε. και επιμένει, αυτή η κυβέρνηση, να αναδεικνύει τη μοίρα όλων μας σε ατομική υπόθεση.

Η διεύρυνση, ειδικά τώρα και λόγω covid, των κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων στην υγεία δεν αποτέλεσε και δεν αποτελεί ,ούτε και σήμερα , σημείο αναφοράς στον προβληματισμό της πολιτικής υγείας που ακολουθείται. Ενώ και η όποια κριτική αποτίμηση των πολιτικών αντιμετώπισης της πανδημίας καταγράφεται, από την Κυβέρνηση, ως πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης.

Η Πράσινη Αριστερά, το Πράσινο Κίνημα και η Σοσιαλιστική Προοπτική, μπροστά στην υγειονομική κατάσταση που γίνεται όλο και πιο ανησυχητική και με το «επιτελικό» Κράτος να έχει αποτύχει να διασφαλίσει τη συνεκτικότητα της κοινωνίας, προτρέπουν σε ένα άλλο αφήγημα πολιτικής.

Προτεραιότητα στην κοινωνική αλληλεγγύη των γενεών από την εξατομικευμένη συμπεριφορά, προτεραιότητα στους κοινωνικούς μηχανισμούς ασφάλειας της υγείας (δομές και υγειονομικό προσωπικό) από την ατομική ευθύνη και την κρατική καταστολή. Προτεραιότητα, με πειθώ και κίνητρα, στην ενδυνάμωση της λίστας συνταγογράφησης και φυσικά το εμβόλιο.

 

Επαναξιολόγηση όλων των προληπτικών μεθόδων αντιμετώπισης της πανδημίας και κοινωνική λογοδοσία για το αποτυχημένο μοντέλο διαχείρισης που ακολουθείται μέχρι τώρα.

Η συνεισφορά μας σε αυτή την προσπάθεια που έχει στοιχεία πανεθνικής και πατριωτικής, πια, ταυτότητας έχει και προτάσεις :

Είναι επιτακτική η ανάγκη αναθεώρησης του προϋπολογισμού στη βάση της νέας πραγματικότητας omicron αλλα και των μεγάλων αδιεξόδων της κοινωνίας μας, από την αποτυχημένη αντιμετώπιση της.

Με διαδικασίες fast-truck οι προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού, σε μόνιμες και αξιόμισθες θέσεις, για να καλυφθούν οι ανάγκες στα υποστελεχωμένα νοσοκομεία της χώρας.

Επίταξη των μονάδων ΜΕΘ των ιδιωτικών κλινικών και αξιοποίηση της δυναμικής των στρατιωτικών νοσοκομείων της χώρας, τόσο για αποσυμφόρηση των περιστατικών covid, όσο και για να μην μετατραπεί σε μονοθεματικό, μιας και μόνο ασθένειας, το δημόσιο σύστημα υγείας.

Οργάνωση του δικτύου δημόσιου και ιδιωτικού υγειονομικού προσωπικού, για να είναι πάντα σε ετοιμότητα ένα αξιόμαχο δυναμικό στη μάχη κατά της πανδημίας.

Ενίσχυση του ρόλου της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με 24ωρη λειτουργία του και ως Post Covid, στην έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση της νόσου covid-19.

Δημιουργία ιατρείων Long Covid σε κάθε Δήμο της χώρας.

Άμεσα κωδικός συνταγογράφησης φαρμακευτικών συσκευασμάτων και αποκατάστασης ασθενών στο θεραπευτικό πρωτόκολλο covid. Και αναγνώριση της ασθένειας covid και ως επαγγελματική για να δικαιολογούνται οι άδειες απουσίας των εργαζόμενων από το χώρο εργασίας τους. Δωρεάν συνταγογράφηση των μοριακών Test.

Διατήρηση των 6.500 υγειονομικών που αρνούνται τον εμβολιασμό και αξιοποίηση τους σε άλλες υπηρεσίες, που δεν έχουν σχέση με εξυπηρέτηση πολιτών. Η τιμωρία, με τον αποκλεισμό από την εργασία τους, δεν προσθέτει στην εθνική ομοψυχία που είναι απαραίτητη ως προμετωπίδα σε αυτό τον αγώνα.

Μείωση του αριθμού μαθητών στις σχολικές αίθουσες στο 50% και εναλλάξ διδασκαλία δια ζώσης , μέρα παρά μέρα, σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εγκατάσταση ειδικών μηχανημάτων απολύμανσης του αέρα των κλειστών χώρων με προδιαγραφές ΕΟΦ και πιστοποιητικά ιατρικής σχολής ειδικά για την καταπολέμηση της Covid. Κλείσιμο, για όσες ημέρες ορίζουν τα πρωτόκολλα, με απολύμανση του χώρου από το πρώτο κρούσμα μέσα στην τάξη. Για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κι εκεί όπου οι σχολές δεν εξασφαλίζουν τα αναγκαία μέτρα, για την ασφαλή λειτουργία τους, να υπάρχει η επιλογή της «εξ αποστάσεως» διδασκαλίας.

Μαζικός και συνεχής έλεγχος των κρατικών ελεγκτικών αρχών , με δωρεάν ράπιντ τεστ και όχι με πρόστιμα, τόσο σε χώρους συγκέντρωσης ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων (γηροκομεία, δομές φιλοξενίας προσφύγων, οικισμούς Ρομά, φυλακές κλπ), όσο και σε χώρους όπου συναθροίζονται οι νέοι μας (χώρους εστίασης, αθλητικά σωματεία κλπ).

Δεν αντέχει η κοινωνία, δεν αντέχει η οικονομία ένα ακόμη Lockdown. Εδώ και τώρα ένα πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς , στη βάση ενός Κοινωνικού Συμβολαίου από όλους αποδεκτό, για επανεκκίνηση της κανονικότητας.


Δίκαιη διανομή και παγκόσμια πρόσβαση στα εμβόλια COVID

Η πανδημία του κορονοϊού μαίνεται σε όλο τον κόσμο εδώ και ενάμιση χρόνο . Η κρίση COVID -19 είναι υγειονομική κοινωνικοοικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση. Οι πιο ευάλωτοι χτυπήθηκαν πιο σκληρά και χωρίς υποστήριξη, μπορεί να βρεθούν σε απειλητικές για τη ζωή τους καταστάσεις. Η πανδημία έχει αναδείξει τις αδυναμίες στα παγκόσμια συστήματα υγείας. Ενώ χαιρετίζουμε το κάλεσμα του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel και άλλων παγκόσμιων ηγετών για την αναγνώριση της αντίληψης της «ΜΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ » προσέγγιση που συνδέει την υγεία των ανθρώπων, των ζώων και του πλανήτη μας1, βλέπουμε ακόμα χώρες που επιτρέπουν το βραχυπρόθεσμο, κοντόφθαλμο συμφέρον τους,  να υπερισχύει της συνεργασίας και των μακροπρόθεσμων λύσεων. Ξέρουμε ότι η συνεργασία είναι ακριβώς αυτό που απαιτείται για την αντιμετώπιση αυτής της πανδημίας, ενώ η εστίαση και η ταχύτητα είναι επίσης κρίσιμοι παράγοντες. Στον τομέα των εμβολίων, όπως γενικά στον τομέα της καταπολέμησης της πανδημίας, είναι απαραίτητο να προωθηθεί καλύτερος συντονισμός μεταξύ των ευρωπαϊκών αρχών και των κρατών μελών της ΕΕ και ιδίως των αρμόδιων υπουργείων τους που είναι υπεύθυνα για τις πολιτικές υγείας.

Σε μια άνευ προηγουμένου προσπάθεια αντιμετώπισης της κρίσης, οι εθνικές κυβερνήσεις, οι διεθνείς οργανισμοί και οι φαρμακευτικές εταιρείες δημιούργησαν το απαραίτητο περιβάλλον για την ανάπτυξη εμβολίων. Μια ολόκληρη γκάμα αποτελεσματικών εμβολίων έχουν αναπτυχθεί σε χρόνο ρεκόρ. Αλλά αντί να διατεθούν ισότιμα και δίκαια στον παγκόσμιο πληθυσμό, βλέπουμε πλούσιες χώρες να κατρακυλούν σε εμβολιαστικό εθνικισμό Οι χώρες με υψηλό εισόδημα δεν πρέπει να υπερβάλλουν στην δέσμευση διαθεσίμων των εμβολίων σε ποσότητες πολύ πάνω από τις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού τους αλλά αντ ‘αυτού να προωθούν την αναδιανομή. Αυτές οι χώρες, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, έχουν δεσμεύσει πάνω από τις μισές διαθέσιμες παγκοσμίως ποσότητες εμβολίων παρόλο που αντιπροσωπεύουν μόλις το 16% του παγκόσμιου πληθυσμού.

Από τον Μάιο, περίπου δεκαπέντε χώρες έχουν χορηγήσει τουλάχιστον έναν εμβολιασμό σε πάνω από το 40% του πληθυσμό τους. Μια ομάδα κρατών μελών της ΕΕ έχει εμβολιάσει μεταξύ του 15-48% τον πληθυσμό της. Οι αναδυόμενες αγορές και οι αναπτυσσόμενες οικονομίες (EMDE) υστερούν πολύ , με λιγότερα από 3 ανά 100 άτομα να έχουν εμβολιαστεί από το Μάρτιο του 2021. Έχει αναφερθεί ότι η αργή και άνιση κατανομή των εμβολίων αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης νέων μεταλλάξεων του ιού, με κίνδυνο αυτές να είναι περισσότερο μεταδοτικές, πιο θανατηφόρες και κατά των οποίων τα τρέχοντα εμβόλια μπορεί να αποδειχτούν λιγότερο αποτελεσματικά.

Ως εκ τούτου, το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ στηρίζοντας τους Ευρωπαίους Πράσινους, που με αναφορά στη δήλωση της Επιτροπής Οικονομικών, Κοινωνικών και Πολιτιστικών Δικαιωμάτων του Οικονομικού και Κοινωνικού Συμβουλίου των Ηνωμένων Εθνών για τον καθολικό προσιτό εμβολιασμό κατά της COVID-19, τη διεθνή συνεργασία και την πνευματική ιδιοκτησία, καθώς και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ζητάμε εμβολιαστική δικαιοσύνη, ενώ υποστηρίζουμε σθεναρά το καθήκον των ευρωπαϊκών χωρών να διασφαλίσουν τον εμβολιασμό στους πληθυσμούς τους. Ζητούμε επίσης τα ακόλουθα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα:

  • Χώρες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κυβερνήσεις της ΕΕ να λάβουν όλα τα δυνατά μέτρα ενίσχυσης της παραγωγής και διασφάλισης της καθολικής, δίκαιης πρόσβασης σε εμβόλια, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για πιο ανοιχτές και διαδικασίες αδειοδότησης περιορισμού των αποκλειστικοτήτων, τεχνολογικών πηγών και χρήσης ευελιξιών TRIPS, καθώς και άρση της αντίθεσης με την παραίτηση TRIPS και, επομένως, απελευθέρωση της προσωρινής παραίτησης από τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας στα COVID-19 προϊόντα. Τα εμβόλια κορονοϊού έχουν καταστεί δυνατά με την υποστήριξη δημόσιων επενδύσεων άρα, αυτά τα εμβόλια πρέπει να αναγνωρίζονται ως δημόσιο αγαθό προς το συμφέρον δημόσιας υγείας
  • Τερματισμός του εθνικιστικού εμβολιασμού: τα πλούσια κράτη παραβιάζουν τις υποχρεώσεις προς τη διεθνή συνεργασία και αλληλεγγύη με την δέσμευση υπερβολικών ποσοτήτων αδιαφορώντας για τις ανάγκες των ανθρώπων σε λιγότερο πλούσιες χώρες.
  • Διεθνής συνεργασία για τη διασφάλιση της καθολικής δίκαιης πρόσβασης στον εμβολιασμό. Είναι ανθρώπινο δικαίωμα, υποχρέωση για τα κράτη και ευθύνη για τις επιχειρήσεις. Καθολική και δίκαιη πρόσβαση στα εμβόλια επίσης σημαίνει να περιλαμβάνονται πρόσφυγες, οι αιτούντες άσυλο και μετανάστες χωρίς έγγραφα στα σχέδια διάθεσης εμβολίων.
  • Άμεσες αποφάσεις σχετικά με τη μορφή του COVAX, του μηχανισμού κοινοποίησης εμβολιασμού της ΕΕ, πρόγραμμα δωρεών και πρόσθετες χρηματοδοτικές εισφορές απαιτούνται από την ΕΕ και τα κράτη μέλη
  • Πλήρης διαφάνεια σχετικά με το πολιτική εμβολιαστικών προμηθειών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κρατών μελών, καθώς και για τις εταιρείες που εκδίδουν ανοικτές και μη αποκλειστικές άδειες παραγωγής, με δημοσίευση των όρων, των τιμών και των όρων αυτών των συμφωνιών. Επιπλέον, απαιτούμε διαφάνεια σε όλες τις χρηματοδοτήσεις της έρευνας και των δημόσιων συμβάσεων προμήθειας φαρμάκων στα Ευρωπαϊκά συστήματα υγείας, και από την ΕΕ να λάβει μέτρα για την αποδυνάμωση της ολιγοπωλιακής διαπραγματευτικής ισχύος της ιδιωτικής φαρμακευτικής βιομηχανίας.
  • Διασφάλιση ότι οι τιμές είναι προσιτές και επιτρέπουν στις χώρες να προσφέρουν αυτά τα εμβόλια δωρεάν στα εμβολιαστικά κέντρα.
  • Εταιρείες να ενταχθούν σε παγκόσμιους μηχανισμούς συνεργασίας όπως το C-TAP, επιτρέποντας τη γνώση και τεχνολογία να γίνει κοινό κτήμα. ·
  • Δημόσιοι φορείς να διαδραματίσουν ρόλο στην προώθηση νέων δυνατοτήτων, διεύρυνση των τρεχουσών βιομηχανικών πλάνων, δεσμευτικών βιομηχανικών συνεργασιών, να συνδράμουν στον προγραμματισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενισχύοντας τον δημόσιο ρόλο στη βιομηχανία.
  • Αύξηση της ευρωπαϊκής συμμετοχής σε πολυμερείς πρωτοβουλίες και οργανισμούς όπως ο Συνασπισμός Καινοτομιών Ετοιμότητας για την Πανδημία(CEPI) ή του ίδιου του ΠΟΥ, καθώς και σε όλους του φορείς που εργαζονται για την επίτευξη ενός πιο βιώσιμου συστήματος Ε & Α, αυξάνοντας τις χρηματοδοτήσεις.
  • Προώθηση πρωτοβουλιών Ε & Α που βασίζονται σε νέα μοντέλα φαρμακευτικής έρευνας και ανάπτυξης που δεν στηρίζονται αποκλειστικά στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και παροχή κινήτρων για επιχειρηματικά μοντέλα που συνδέουν την δημόσια χρηματοδότηση της βίο-ιατρικής έρευνας στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της φαρμακευτικής και ιατρικής τεχνολογίας ως δημόσιων αγαθών.

Go Green με το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ


Για την υπεράσπιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων μας απέναντι στη βιομετρική μαζική επιτήρηση σε δημόσιους χώρους στην Ευρώπη

 ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Σε όλη την Ευρώπη, οι κυβερνήσεις πειραματίζονται με ιδιαίτερα παρεμβατικά συστήματα αναγνώρισης προσώπου και άλλα βιομετρικά συστήματα μαζικής παρακολούθησης σε δημόσιους χώρους. Επί του παρόντος δεν υπάρχει ευρωπαϊκή νομοθεσία που να ρυθμίζει τη χρήση αυτών των τεχνολογιών σε δημόσιους χώρους.
Τα βιομετρικά δεδομένα περιλαμβάνουν εξαιρετικά ευαίσθητα δεδομένα σχετικά με το σώμα ή τη συμπεριφορά μας: δακτυλικό αποτύπωμα, αποτύπωμα παλάμης, φλέβες παλάμης, αναγνώριση προσώπου, DNA, γεωμετρία χεριού, αναγνώριση ίριδας, αναγνώριση αμφιβληστροειδούς, ρυθμός πληκτρολόγησης, τρόπος βαδίσματος, φωνή και πολλά άλλα. Η βιομετρική μαζική επιτήρηση είναι η παρακολούθηση, ο εντοπισμός και η κατ’ άλλο τρόπο επεξεργασία βιομετρικών δεδομένων ατόμων ή ομάδων κατά τρόπο αδιάκριτο ή αυθαίρετα στοχευμένο.

Όταν χρησιμοποιείται για τη σάρωση όλων των ατόμων σε δημόσιους ή προσβάσιμους από το κοινό χώρους (μια μορφή μαζικής επιτήρησης) η βιομετρική επεξεργασία παραβιάζει ένα ευρύ φάσμα θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Η ευρεία χρήση της βιομετρικής παρακολούθησης, της κατάρτισης προφίλ και της πρόβλεψης αποτελεί απειλή για το κράτος δικαίου και τις πιο βασικές μας ελευθερίες. Μπορεί να έχει “ύποπτα αρνητικό αποτέλεσμα” στις βασικές ελευθερίες, όπως η έκφραση και η συνάθροιση. Οι μέθοδοι παρακολούθησης που βασίζονται στην ανάλυση των ατομικών χαρακτηριστικών του σώματός μας, όπως τα χαρακτηριστικά του προσώπου ή τα μοτίβα κίνησης, μας μετατρέπουν σε κινούμενους γραμμωτούς κώδικες που μπορούν να σαρωθούν οποτεδήποτε και οπουδήποτε. Δεν υπάρχει σχεδόν καμία διαφυγή από αυτές τις μορφές επιτήρησης, απλώς και μόνο επειδή οι τεχνολογίες αυτές χρησιμοποιούν τα φυσικά μας χαρακτηριστικά ως σημεία αναφοράς. Υπάρχει επίσης περιορισμένο περιθώριο για τους πολίτες να δώσουν τη συγκατάθεσή τους για τη χρήση τους. Οι τεχνολογίες αυτές έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν ριζικά τις κοινωνίες μας, προς το χειρότερο. Επίσης, υπάρχει τεράστιος κίνδυνος τα δεδομένα που συλλέγονται να χρησιμοποιηθούν καταχρηστικά από κυβερνητικούς φορείς ή φορείς πληροφορικής ή να παραβιαστούν από εγκληματίες ή κακόβουλους κρατικούς φορείς.

Η χρήση βιομετρικών τεχνολογιών μαζικής παρακολούθησης ενισχύει και κωδικοποιεί τις υποκείμενες ανισότητες και διακρίσεις στις κοινωνίες μας. Αυτές οι τεχνολογίες δεν είναι αμερόληπτες ή ουδέτερες. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα με σκουρόχρωμο δέρμα, ιδίως οι μη λευκές γυναίκες και τα άτομα με διαφορετικό φύλο, αναγνωρίζονται συστηματικά λανθασμένα από τις τεχνολογίες αναγνώρισης προσώπου.
Η χρήση τεχνολογιών αναγνώρισης προσώπου και άλλων μορφών βιομετρικής παρακολούθησης δικαιολογείται συχνά με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας στους δημόσιους χώρους μας. Αυτό σημαίνει ότι οι κοινότητες που ήδη παρακολουθούνται σε μεγάλο βαθμό, όπως οι κοινότητες μεταναστών, θα υπόκεινται σε ακόμη μεγαλύτερη επιτήρηση. Οι χρήσεις της βιομετρικής μαζικής παρακολούθησης στα κράτη μέλη και από τους οργανισμούς της ΕΕ έχουν οδηγήσει σε παραβιάσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων και έχουν περιορίσει τα δικαιώματα των ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων της ιδιωτικής τους ζωής, του δικαιώματος στην ελευθερία του λόγου, του δικαιώματος διαμαρτυρίας και του δικαιώματος να μην υφίστανται διακρίσεις.

Με το πρόσχημα των περιορισμών του COVID, πολλές κυβερνήσεις έχουν επεκτείνει τις υποδομές επιτήρησης και έχουν αρχίσει να συλλέγουν κρυφά ευαίσθητα δεδομένα με αθέατους τρόπους. Έχουμε παρατηρήσει τη χρήση της παρακολούθησης προσώπου για τον εντοπισμό και την αναφορά παραβατών καραντίνας στην Πολωνία και τη χρήση της στα μέσα μαζικής μεταφοράς για την “επιβολή” της χρήσης μάσκας στη Γαλλία. Υπάρχουν πολλά ακόμη παραδείγματα χρήσης βιομετρικών συστημάτων μαζικής παρακολούθησης σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Μόλις καθιερωθεί αυτή η τεχνολογία, η χρήση της μπορεί να επεκτείνεται συνεχώς. Τελικά, κάθε μας κίνηση θα μπορούσε να παρακολουθείται. Αυτό γίνεται ήδη γρήγορα πραγματικότητα στο Βελιγράδι της Σερβίας, το οποίο οδεύει προς το να γίνει η πρώτη πόλη στην Ευρώπη που έχει σχεδόν όλη την επικράτειά της καλυμμένη από τεχνολογίες μαζικής παρακολούθησης. Η κοινωνία των πολιτών στην πόλη συσπειρώνεται ενάντια στην ανάπτυξη της έξυπνης βιντεοεπιτήρησης, με χιλιάδες κάμερες και λογισμικό αναγνώρισης προσώπου να έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία[1]. Ιδιαίτερα καθώς η Σερβία είναι μια χώρα που προσχωρεί, θα πρέπει να ανησυχούμε για τη χρήση της μαζικής επιτήρησης και τις επιπτώσεις στα θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών στα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Χρειαζόμαστε ισχυρούς και δεσμευτικούς ευρωπαϊκούς κανόνες και συνεργασία σε αυτό το θέμα.
Πρέπει να δράσουμε τώρα για να αποτρέψουμε τις παραβιάσεις των θεμελιωδών δικαιωμάτων μας, καθώς και την ψευδή ενοχοποίηση ατόμων και τη διάκριση ορισμένων ομάδων ανθρώπων.
Ας υπερασπιστούμε μια κοινωνία εμπιστοσύνης και όχι καχυποψίας.

Για τους λόγους αυτούς, το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ , υποστηρίζοντας το Ευρωπαϊκό Πράσινο Κόμμα καλεί επειγόντως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

  1. να αναγνωρίσει τις αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης των τεχνολογιών βιομετρικής παρακολούθησης στα θεμελιώδη δικαιώματά μας.
  2.  να αναγνωρίσουν τους τρόπους με τους οποίους αυτές οι τεχνολογίες ενισχύουν τις φυλετικές διακρίσεις και τον αποκλεισμό στις κοινωνίες μας.
  3. να επιβάλουν την απαγόρευση των βιομετρικών τεχνολογιών μαζικής παρακολούθησης στους δημόσιους χώρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Και δηλώνουμε ότι θα εργαστούμε στην κατεύθυνση:

  1. να ενισχύσουμε τις σχέσεις μας με τοπικούς φορείς για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την προστασία της ιδιωτικής ζωής που εργάζονται κατά της βιομετρικής μαζικής παρακολούθησης ή συναφών θεμάτων.
  2.  να συμμετάσχουμε στην εκστρατεία #ReclaimYourFace και να υπογράψουμε την πρωτοβουλία των Ευρωπαίων πολιτών.
  3.  να ζητήσουμε την απαγόρευση των τεχνολογιών βιομετρικής μαζικής παρακολούθησης στις επερχόμενες τοπικές, περιφερειακές και εθνικές εκλογικές εκστρατείες.

Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Κοινωνίας και της Δημόσιας Διοίκησης είναι στους βασικούς πυλώνες της πολιτικής του ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ. Ωστόσο, η χάρτα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι πάνω από όλα. Και φυσικά δεν θα επιτρέψουμε να παραβιαστούν τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών.

Go Green με το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ 

 

 

 

 

 

 

1 https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2021/03/30/pandemictreaty-op-ed/

 

2 https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/35273

 

3 Για παράδειγμα: art. 12 Διεθνές σύμφωνο για τα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα, SDG 3 σχετικά με τη διασφάλιση υγείας και ευημερίας σε όλες τις ηλικίες, και SDG 10 σχετικά με τη μείωση των ανισοτήτων εντός και μεταξύ των χωρών.