“Από τη Θεσσαλία μέχρι τη Μάνδρα και από τη Χαλκιδική μέχρι την Κρήτη τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα είναι μια συχνή διαδικασία και όχι μια έκτακτη κατάσταση” έγραφε το Πράσινο Κίνημα στην ανακοίνωση που είχε εκδώσει μετά την καταστροφή στη Θεσσαλία και δυστυχώς μέσα σε λίγες εβδομάδες επιβεβαιώθηκε.
Η Κρήτη ήταν το νέο “θύμα” από τα ακραία καιρικά φαινόμενα που ανέδειξαν για ακόμα μια φορά τις λάθος πολιτικές επιλογές που έγιναν επί σειρά ετών στη χώρα μας. Η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της είναι αποτέλεσμα αυτών των επιλογών.
Το Πράσινο Κίνημα επαναλαμβάνει πως πρέπει όσοι έχουν θέση ευθύνης να λάβουν μια σειρά από μέτρα και να αλλάξουν πολιτική κατεύθυνση. Να κινηθούν στο πεδίο της πρόληψης και όχι της καταστολής.
Τα ιδιαίτερα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περιοχές της χώρας μας που πλήττονται κατά καιρούς από την κακοκαιρία, απαιτούν αποφασιστικές, τεκμηριωμένες και ριζοσπαστικές επιλογές για την αποτελεσματική αντιμετώπισή τους. Επιλογές που θα αντιμετωπίζουν στην πραγματική αιτία τα προβλήματα, που δεν είναι άλλη από την κλιματική αλλαγή και τις κυρίαρχες επιλογές της «μεγέθυνσης», που οδηγεί στην υπερεκμετάλλευση των στοιχείων του περιβάλλοντος.
Στην κατεύθυνση αυτή επαναλαμβάνουμε ότι το Πράσινο Κίνημα προτείνει την άμεση ανάπτυξη ενός νέου, σύγχρονου στρατηγικού σχεδίου, για όλες τις πληγέντες περιοχές, ένα σχέδιο με πράσινες αναπτυξιακές προτεραιότητες, που θα αναδεικνύει ουσιαστικά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών αυτών, θα προέρχεται από τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες, θα συντονίζεται από τους Δήμους και την Περιφέρεια, ένα σχέδιο που θα αναδείξει –μέσα από την καταστροφή- κάθε περιοχή σε Ευρωπαϊκή Πιλοτική Περιοχή για τη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη, αξιοποιώντας τις ίδιες τις δυνάμεις της περιοχής, τους άλλους τοπικούς φορείς έρευνας, την τοπική επιχειρηματικότητα και τα σημαντικά εγχειρήματα της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας της περιοχής.
Παράλληλα θα πρέπει να ληφθούν και όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα για να αντιμετωπιστεί μια επόμενη έντονη κακοκαιρία. Διότι όσα χρήματα και να δοθούν τώρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των νοικοκυριών και των επαγγελματιών, θα υπάρχει πάντα ο κίνδυνος μιας νέας θεομηνίας…
Για το θέμα αυτό ο Συμπρόεδρος του Πρασίνου Κινήματος Κώστας Καλογράνης έκανε την εξής δήλωση: «Δυστυχώς, είμαστε ξανά στην ίδια θέση να χρειάζεται να επαναλαμβάνουμε όσα έχουμε πει ως κόμμα τόσες φορές. Μετά από κάθε καταστροφή γίνεται και πιο επιβεβλημένη η Πράσινη μετάβαση στην οικονομία και την καθημερινότητα. Όχι όμως με όρους αριστερούς, ούτε με όρους δεξιούς. Με όρους Πράσινους και Οικολογικούς. Δυστυχώς στη χώρα μας οι εκάστοτε διοικούντες τόσο στην κεντρική πολιτική σκηνή όσο και στην αυτοδιοίκηση θυμούνται προσχηματικά τις «πράσινες» προτάσεις μας, μόνο μετά από θεομηνίες και καταστροφές. Τότε που τους έχει έρθει ο λογαριασμός από τις προηγούμενες αποτυχημένες πολιτικές τους…»
10 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ
Κι επειδή όπως λέμε στο Πράσινο Κίνημα, «η Κλιματική Αλλαγή είναι εδώ και δεν είναι fake news» επαναλαμβάνουμε τις διαχρονικές μας προτάσεις επισημαίνοντας ότι όσοι έχουν θέση ευθύνης δεν έχουν άλλες δικαιολογίες για την οποία καθυστέρηση. Αξίζει να τονίσουμε ότι σύμφωνα με έρευνες από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας κινδυνεύει να χαθεί το 3,5% της έκτασης της χώρας. Εκτιμάται ότι το φαινόμενο μπορεί να έχει κόστος ίσο με περίπου το 2% του ΑΕΠ της χώρας. Σε σχετική της έκθεση που δημοσιεύτηκε το 2011, η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει πως το οικονομικό κόστος της κλιματικής αλλαγής για τη χώρα μας είναι εξαιρετικά υψηλό: στο δυσμενέστερο σενάριο, το συνολικό κόστος για την ελληνική οικονοµία ως το 2100 ανέρχεται στα 701 δις ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο του εθνικού μας χρέους το 2009. Οφείλουμε λοιπόν να πράξουμε τώρα σκεπτόμενοι και τις επόμενες γενιές.
Το ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ ενώνει τη φωνή του και τις δυνάμεις του με όλους όσους πιστεύουν ότι η χώρα μας πρέπει να λάβει μια σειρά από άμεσα μέτρα και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα και προτείνει τα εξής:
1. Άμεση έρευνα για την προσαρμογή του συνόλου των δραστηριοτήτων και των φυσικών βιοτόπων της χώρας στην κλιματική αλλαγή, όπου θα περιγράφεται η παρούσα κατάσταση, οι προβλέψεις για το μέλλον και οι ενδεδειγμένες παρεμβάσεις.
2. Μετάβαση σε οικονομία χαμηλού άνθρακα μέχρι το 2050 με σταδιακή απεξάρτηση από την χρήση ορυκτών καυσίμων. Άμεσος φιλόδοξος σχεδιασμός για να ανοίξει η αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Υποχρεωτική ανανέωση του στόλου στο δημόσιο τομέα με ηλεκτροκίνητα οχήματα.
3. Εθνικό Σχέδιο για την αντικατάσταση όλων των συμβατικών λαμπτήρων σε led, στον οδοφωτισμό και σε όλα τα δημόσια και δημοτικά κτήρια.
4. Σχεδιασμός για την σταδιακή βελτίωση του κτιριακού προβλήματος στις θερμικά επιβαρυμένες περιοχές των πόλεων, που συνήθως είναι και οι φτωχότερες.
5. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τις ιδιωτικές επενδύσεις. Φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις που έχουν παραμετροποιήσει το σχέδιο λειτουργίας τους με βάση την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματική αλλαγής.
6. Νομοθετική ρύθμιση για την αναγκαστική εισαγωγή των «πράσινων προμηθειών» στο δημόσιο σε ποσοστό τουλάχιστον 15% για αρχή.
7. Άμεση ολοκλήρωση των σχεδίων διαχείρισης λεκανών απορροής των υδάτινων πόρων και αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου ώστε να είναι βασική παράμετρος οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Προτεραιότητα σε Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα και Πελοπόννησο , που έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα.
8. Επαναδραστηριοποίηση της Εθνικής Επιτροπής για την Καταπολέμηση της Ερημοποίησης.
9. Ολοκληρωμένο πρόγραμμα προσαρμογής της χώρας στην κλιματική αλλαγή, με ορίζοντα εξαετίας 2020-2026 και δέσμευση πόρων από ευρωπαϊκά προγράμματα και το ΕΣΠΑ
10. Αλλαγή της παλαιολιθικής φιλοσοφίας διοίκησης και διαμοίρασης πόρων του Πράσινου Ταμείου.