Το Πράσινο Κίνημα θεωρεί ότι οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί από τα μέτρα κατά της διάδοσης της πανδημίας του κορωνοϊού δίνουν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να τεθεί προς διαβούλευση και εν συνεχεία προς υλοποίηση η αντικατάσταση του τυπωμένου βιβλίου από το ηλεκτρονικό (ebook) σε όλα τα σχολεία της χώρας μας.
Η κατάργηση του κλασικού τυπωμένου βιβλίου στα σχολεία είναι μια “θυσία” που πρέπει να γίνει κυρίαρχα για τους προφανείς «πράσινους» λόγους. Η χώρα μας ούτως ή άλλως οφείλει τα επόμενα έτη να αφήσει εντονότερα το Οικολογικό της αποτύπωμα. Παράλληλα αυτή η εξέλιξη θα είναι ο «καταλύτης» για τη μετάβαση της εκπαίδευσης στην σύγχρονη ψηφιακή εποχή που, ειδικά αυτήν την περίοδο, διαπιστώνουμε όλοι πόσο μεγάλη είναι η αναγκαιότητά της.
Το Πράσινο Κίνημα έχει ήδη σχεδιάσει τον τρόπο που μπορεί να γίνει αυτή η μετάβαση στην ψηφιακή εκπαίδευση.
Πολύ συνοπτικά θα αναφέρουμε ότι με τα χρήματα που θα εξοικονομήσει το ελληνικό κράτος από το μη τύπωμα των βιβλίων θα μπορέσει να χρηματοδοτήσει (σχεδόν στην ολότητα του) την αγορά φορητών υπολογιστών τα οποία θα παραδίδει ανά συγκεκριμένα έτη στους μαθητές (πιθανότατα ανά τρία έτη). Παράλληλα, οι μαθητές θα προμηθεύονται στην αρχή της σχολικής χρονιάς ειδικό στικάκι και μαζί την απαραίτητη σύνδεση στο ίντερνετ. Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να δημιουργήσει διαδικτυακή πλατφόρμα στην οποία θα είναι «ανεβασμένη» η ύλη των βιβλίων σε ψηφιακή μορφή, στην οποία θα έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση όλοι οι μαθητές.
Για εμάς στο Πράσινο Κίνημα η Παιδεία πρέπει να είναι Δωρεάν και με Ισονομία.
Προφανώς τα τεχνικά μέσα θα είναι ίδια για όλους τους μαθητές της χώρας, χωρίς κανένα εισοδηματικό κριτήριο διότι μιλάμε για καθολικά δωρεάν εκπαίδευση νέας εποχής. Ως εκ τούτου η διάθεση των τάμπλετς ή λάπτοπς πρέπει να γίνει κεντρικά από το Υπουργείο Παιδείας και όχι από την τοπική αυτοδιοίκηση. Όπως είναι γνωστό υπάρχουν Δήμοι πολλών ταχυτήτων σε οικονομικό επίπεδο. Δεν θα υπάρχει Παιδεία ίσων ευκαιριών αν ένας οικονομικά εύρωστος Δήμος παρέχει μηχανήματα υψηλότερων δυνατοτήτων από έναν άλλο δήμο (πολλές φορές και γειτονικό) που τα ταμεία του είναι άδεια.
Αντίστοιχη πρέπει να είναι η μέριμνα για τα ΑμεΑ με τη δημιουργία από το Υπουργείο Παιδείας ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας στην οποία να έχουν προσβασιμότητα με τα ειδικά ψηφιακά εργαλεία που απαιτούνται για τα ΑμεΑ.
Τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού βιβλίου σε σχέση με το έντυπο είναι πολλά:
– Ελάχιστο έως μηδενικό κόστος παραγωγής και διάθεσης (διαδίκτυο).
– Ελάχιστο έως μηδενικό κόστος αναπαραγωγής.
– Είναι άμεσα διαθέσιμο στον υπολογιστή.
– Ελάχιστος όγκος μεταφοράς, αποθήκευσης και έκθεσης. Μπορεί να διαβαστεί οπουδήποτε, από το λεωφορείο μέχρι και στην ουρά του κυλικείου.
– Οικολογικό λόγω της ανυπαρξίας υλικού μέσου (χαρτιού, μελάνης κλπ)
– Απουσία φθοράς λόγω της άυλης υπόστασης του.
– Ευκολότερη και ταχύτερη αναζήτηση, ολική ή μερική επεξεργασία και αναπαραγωγή
– Δυνατότητα ύπαρξης οπτικοακουστικού υλικού στο έργο.
– Δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας και σχολιασμού μέσω του διαδικτύου.
Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τα προβλήματα υγείας που αποδεδειγμένα προκαλούν σε παιδιά και εφήβους μαθητές τα υπερφορτωμένα σακίδια.
Ο συμπρόεδρος του Πρασίνου Κινήματος Κώστας Καλογράνης δήλωσε τα εξής: «Τώρα είναι η ώρα να προχωρήσουμε στην Δωρεάν Ισόνομη Ψηφιακή μετάβαση στην Παιδεία. Η ψηφιακή εποχή είναι καθημερινότητα για όλους τους μαθητές οι οποίοι σε αυτόν τον τομέα είναι πιο προχωρημένοι από τις παρωχημένες πολιτικές των κυβερνώντων. Εκτός από αυτό όμως υπάρχει και η κλιματική αλλαγή για την οποία πρέπει να δράσουμε άμεσα. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία αργοπορίας»